Rajatav uus õppehoone jääb va kooli hoone varju, luues hea vaikse kasvamis keskkonna. Hoone paigutus kinnistul järgib olemasoleva hoone mahtu lõuna fassaadis, jättes piisava ühiskasutusega ala hoonete ette. Hoone avaneb sisehoovi puhke ja juurdepääsu alana. Kooli teelt tulijale avaneb Kaasava Hariduse Koja otsafassaad koos ees oleva ühiskasutus alaga. Juurdepääs koolile tagatakse väljaehitatava kooli tee kaudu. Koolihoonetest on hoitud autod mõõdukal kaugusel, kooli sisesel territooriumil saab liigelda ainult teenindav trantsport. Juurdesõidu võimalus on kas kagu suunalt olemasoleva kooli juurde või rajatava kooli tee kaudu. Jalgsi või kergliiklusvahendiga lähenemisviise on palju, võimalused on välja toodud graafilise osa asendiplaani skeemidel. Kavandatud hoone fassaad väärtustab ümbruskonda jäädes tagasihoidlikuks ja soliidseks. Uue hoone V maht suhestub kaasaegsel viisil olemasoleva hoone nurga alla keeratud elementidega. Hoone vormi ja fassaadikeeles on inspiratsiooni saadud Saku siluetile omasest punasest telliskivist ja kõrval laiuvast metsast. Oluline märksõna kogu hoone juures on keskkonna hoid ja selle väärtustamine.
Uue Kajamaa kooli osa arhitektuurne ja maastikuarhitektuurne lahendus on tihedalt põimunud, luues ruumilise terviku, mis rõhutab kasvamise, õppimise ja kogukonna loomise teekonda ehk silda poolte vahel. Hoone ja maastiku dialoog põhineb sidususe ja individuaalsuse harmoonial, kus iga inimene leiab oma tee, säilitades samal ajal kogukondliku kuuluvuse.
Arhitektuur ja maastik kui üks tervik ning triibumuster kui sümbol kannab mitmekihilist tähendust, luues hoone ja maastiku sünergia:
Disainikeel on lähtunud keskkonna ja metsa hoiust, mida mõjutab olulisel määral hoone asukoht. Idee on siduda hoone keskkonda võimalikult tagasihoidlikult ja põimida käiguteedena metsa külje alla. Hoone seob oleviku koolikompleksi ja liigub tulevikku luues sõbraliku, toetava õpikeskkonna. Keskkond, mis kannab ajas loodud teadmised tänasesse ja annab hea eelduse arenguks. Ühendades olemasoleva väliskeskkonna, kaasaegse disaini ja vormikeelega, muundub kavandatav kool inspireerivaks ja paindlikuks õpikeskkonnaks. Kooli disaini aluseks on selge vormikeel ja geomeetria ning loodusläheduse rõhutamine. Värvilahendused haakuvad hoone interjööris fassaadiga, luues harmoonilise ja ühtse terviku. Sild on kui teekond parema koolihariduse poole, ühendades olemasoleva kooli uue Kajamaa Kooliga. Olemasolevas koolihoones on juba toimivad erialaklassid, sportimisvõimalused ja köök. Kompleks on kui üks ökosüsteem, mis annab valla kooliteed alustavatele lastele tervikliku toetava õpikeskkonna. Kompleksis on tagatud mitmekülgsed aktiivsed tegevused huviringide ja koolitundide läbiviimiseks, on bassein, võimla, erinevad spordisaalid, staadion, jooksu- ja matkarajad jooksmiseks, matkamiseks ja suusatamiseks. Lisaks omaette ja liidetava osana muusikakool.
Antud territooriumi võib käsitleda kui algastme hariduslinnakut, kus on tagatud kõik õpi-, spordi-, huvi- ja tugi üksused. Kompleksi sissepääsud on kavandatud lõunasse avanevale sisehoovi, mis suunalt jälgib alevikust jalgsi lähenejat. Sisehoov on kasutatav õuesõppe avanevad esimese alana, sellele kooliastme rekreatsiooniala ning saal ja muusikaklass, luues lisaväärtust aatriumile suuremate ürituste läbi viimiseks. Lisaks on kooliosal juurdepääs hoone loodeküljelt, mis avaneb olemasoleva koolihoone spordikompleksi poole. Asendiplaanilisel lahenduses on lisatud jalgsi või rattaga kooli tulijatele juurdepääsutee teiselt poolt staadionit ja koolihoone mahtu metsaservale rajatava aktiivsusala läbiva tee kaudu. Eesmärk on juhtida jalgsi ja kergliiklusvahendiga tulijad lähenema nii olemasolevasse kui uude koolimahtu autode liikumisalast eraldatult. Metsaveerelt lähenedes on rajataud nii olemas oleva kui ka rajatava koolimahu juurde kogunemis/olelusalad. Eraldi juurdepääsud on rajatud Kaasava Hariduse Kojale ja õpetajate garderoobile. Hoone jaguneb kaheks tiivaks, mille keskele jääb sissepääsu fuajee ja garderoobi osa. Fuajee laieneb aatriumi trepistikule ja moodustab kooli mahu keskse avatud ala.
Hoone ruumiplaneering on jagatud vastavalt lähteülessande funktsioonide kaupa osadeks. Esimese kooliastme ruumid on kavandatud esimesele korrusele omaette koolitiiba. Tiiba on paigutatud kõik koolipäevaks vajalikud ruumid, individuaalõppe ruumid, lugemis ja loodusnurk ning sisehoovile avatud keskne rekreatsiooniala koos aktiivsete tegevuselementidega. Hommikune sissepääs on nii hoovist kui hoone tagahoovist avaneva fuajee kaudu, mis suunab garderoobi alale. Garderoob on kavandatud võimalusena rajada üksus S1 varjendina.
Peasissepääs avaneb lõunasse, suunas kus kaudu lähenevad alevikust tulijad. Hoones avaneb sissepääs fuajeesse ja aatriumi astmestikule. Astmestik on avatud läbi kahe korruse tuues hoonesse avatust ja valgust läbi katuseakende. Astmestik omakorda avaneb nii fuajeesse kui ka aatriumisse, mis on ristkasutatav söömisala, puhkeala ja ka aulana kasutatav. Astmestiku nurgast avaneb aatriumisse läbi esimese korruse ulatuv akvaarium. Aula astmestiku vastas külge on paigutatud muusikaklass, mis on võimalik liita aula mahuga lava või ruumi osana. Muusikaklassi kasutamisel lavarollis avaneb võimalus jälgida laval toimuvat astmestikult. Söögisaali teenindamiseks on marmiidi ja serrimisala kavandatud aatriumi kirde küljele. Lisaks eraldi ruum toidu jagamiseks ja nõude pesuks. Aatriumi ala on võimalik eraldada söögi jagamise ja fuajee mahust kardinatega. Korrusel asub mitme otstarbeline kunsti/ kodunduse/ loovtegevuse/ majapidamise õppeklass, mille tegevus on võimalik avada välialale nt maitsetaimede ja peenrakastide rajamise ning kasvatamise näol.
Tagahoovi sissepääsul on mitu funktsiooni, esmalt annab võimaluse hommikul autovabalt koolile läheneda ja võimaluse liikuda olemasoleva kooli vahel kas selle spordihoonesse või saali kõrvalt kooli kesksele alale.
Söögisaali on ristkasutatav aula või aatriumi ja puhkealana. Söögialale on kavandatud ca100 kohta mida toitlustatakse kahel vahetunnil, saal mahutab vajadusel ka 200 inimesele söögikoha. Koolilõuna sissepääs on kavandatud peatrepistiku küljelt avanevalt, mille juures paikneb kätepesuala ning edasi liikudes jõuab jaotusköögi alasse, mis on integreeritud söögisaaliga. Suur keskne söögisaal võimaldab ruumi kasutada ka muul otstarbel on tinglikult eraldatav iseseisvalt kasutatavana. Söögisaali mööbel on kergesti integreeritav ja ümberkujundatav. Hoone peatrepi alla on paigutatud inventari tarbeks panipaik. Aula funktsioonina on paigutatav 200 ja rohkem istekohta olenevalt lava paigutusest. Lava on kavandatud teisaldatavana ruumi mitmekesisema ja põnevamate esinemiste kavandamiseks.
Kaasava Hariduse Koja ruumid on kavandatud metsa servas asuvale tiivale, mis on rohkem eraldatud ja loodusele avatud. Sissepääs on analoogselt kooli osale sisehoovist. Sissepääs avaneb läbi tuulekoja oote- ja batuudialale. Esimesele korrusele on paigutatud perepesa moodul, mängu- ja peretuba koos õe ja töötajate ruumidega, lisaks kaks tugispetsialisti kabineti ja grupinõustamise ruum. Teisel korrusel asuvad individuaalsed ja paarinõustamise ruumid, tunnetustuba koos kabinettide ning ühise avatud töö ja puhkeruumiga, mis on võimalik avada terrassile.
Teisel korrusel kooliosa tiivas asuvad teise ja kolmanda kooliastme klassiruumid. Kolmanda kooliastme ruumid avanevad aatriumi trepistikule. Hoone keskel asub õpilasesindus mille ümber on paigutatud lõõgastus ja puhkealad. Põhjapoolsemasse nurka on kavandatud juhtkonnaplokk. Aatrium/saal avaneb läbi kahe korruse luues ülevalt saalis toimuvale hea ülevaate. Üle aatriumi viiva silla kaudu jõuab õpetajate ja koosoleku ruumi plokki, millest edasi jõuab Kaasava Hariduse Koja ruumidesse.
Vahetunniala võtab enda alla marginaalse osa hoone siseruumist. See on avar, mänguline ja kogu hoonet ühtseks tervikuks siduv. Disain lähtub hoone ruumiprogrammist, moodustab lülid sise- ja välisruumi vahel. Vahetunnialadel on funktsionaalne ja praktiline aga ka mänguline ja meelelahutuslik roll. See on ideaalne koht, kus mängida, joonistada, õppida. Kabe/male ning muud lauamängud on integreeritud istmetesse või mööblisse. Interjööri elemendid seinte ääres pakuvad pehmeid istumispesasid, kergeid ronimispuid, mängupaikasid, seisu tasapindasid joonistamiseks jne. Põrandaviimistlus on vastupidav ja kergesti puhastatav. Põrandale tekivad mängulised mustrid, mis lisavad värvi ja innustavad erinevaid mänge.
Disain on tulevikku silmas pidav, kus koolikeskkond on paindlik ja jätkusuutlik. Mööbel on kergesti liigutatav ja ümberpaigutatav, võimaldab ruumide multifunktsionaalset kasutust. Koridorides ja klassiruumides kasutusel olev mööbel on vajadusel kiiresti monteeritav ja demonteeritav. Koht mis on samal ajal nii väärikas haridustempel kui ka moderne liikuma kutsuv kool. Hoone üldine kontseptsioon on naturaalne, lihtne ja hügieeniline. Põrandakatteks on üldjuhul homogeensed ja heterogeensed hele tooniga PVC-katted. Seinte pinnad värvitakse ökoloogiliste allergiavaba heleda toonide värvidega nagu helehall, beež ja valge. Lagedel on disainripplaed, koridorides tehnovõrkude kulgemisteedel avatavad. Energiasäästlikud ja stiilsed valgustid loovad hubase ja kutsuva atmosfääri. Mugavad ja ergonoomilised istumisalad soodustavad sotsialiseerumist ja grupitööd.
Hoone kandekonstruktsioon on rajatud plaatvundamendile, mis täpsustatakse projekteerimise järgmises etapis vastavalt geoloogiale. Hoone on kandma pandud valdavalt post-plaat süsteemis monteeritavatest või monoliitsest raudbetoonist ning -postidest. Avatud aladel ja saalides on kasutatud liimpuittalasid. Osaliselt on kasutatud kandvaid monteeritavaid siseseina elemente ja monoliitseid vahelagesid parema ruumifunktsiooni ja kandevõime tagamisest tulenevalt. Siseseinad valdavalt õõnesbetoonelementidest, kus vajadus puudub ei valata õõnsuseid täis materjali kokkuhoiu eesmärgil. Vahe- ja katuslaed on valdavalt monteeritavatest õõnespaneelidest. Kogu hoone katuslagi on kavandatud liimpuit/CLT konstruktsioonis laena.
Kergliiklusteede võrgustik on kujundatud tagamaks sujuva ja turvalise liikumise jalakäijatele, kergliiklejatele ja abivahendi kasutajatele. Liikluskoridorid on erineva laiuse ja pinnakattega, et juhtida erinevate liiklejate voogusid ja selgelt eristada, mis on mõeldud jalakäijatele või teenindusliiklusele. Jalakäijatele mõeldud alad on kaetud erksavärviliste pinnakatetega, et markeerida liikumisalasid ja tekitada selgelt eristatavad teekonnad. Peasissepääsude ja hoonete vaheala pinnakatte disain juhatab külastajad sissepääsude juurde ning toetab intuitiivset orienteerumist. Autoliiklus on jäätud kinnistu serva, et tagada liikluse ja jalakäijate turvalisus. Lisaks on loodud parklasüsteem, mis pakub mugavat ja struktureeritud ligipääsu kooli territooriumile, võimaldades juurdepääsu nii autodele kui teenindusliiklusele. Arhitektuurne ja maastikuline sekkumine on võimalikult vähene, et säilitada olemasolevat looduslikku tasakaalu. Olemasolev kõrghaljastus säilitatakse maksimaalses ulatuses, luues hoonete ja maastiku vahel puutumata tsoonid, mis kaitsevad ja säilitavad olemasolevat ökosüsteemi. Uued haljastusalad on loodud piirkondadesse, kus need tugevdavad keskkonda ja toovad ökoloogilist kasu. Projekteerimisel kasutatakse võimalikult palju kohapealset väljakaevet ja pinnast, et vähendada ökoloogilist jalajälge ning vajadust pinnase transportimiseks objektilt välja. Pinnasekõrgendused ja -langetused on integreeritud maastikku, et tõsta ala elurikkust ja luua täiendavaid looduslikke elemente.
Ehitusealune pind: 2 248 m2
Netopind kokku: 2 871,9 m2
Brutopind: 3 585,3 m2
Kubatuur: 14 757,2 m3